چاپ کردن این صفحه
05 مهر

اوراق منفعت چیست؟

اوراق منفعت یکی دیگر از ابزار های مالی با درآمد ثابت است که میتواند فرصت های سرمایه گذاری خوبی را برای شما ایجاد کند.

در این مطلب آموزشی، اوراق منفعت را خدمتتان معرفی می کنیم.

 

اوراق منعت چیست؟

اوراق منفعت از لحاظ ساختاری همانند اوراق مشارکت است یعنی هردو با ارزش اسمی 1،000،000 ریال و با سررسید یکساله منتشر می شوند و ضامن آنها در مواعد فصلی یا ماهانه که از قبل مشخص می شود،

سود حاصل از سرمایه گذاری را به دارندگان اوراق پرداخت می کند.

اما از آنجایی که هدف و ماهیت انتشار این دو ابزار تفاوت هایی باهم دارند، به عنوان دو ابزار متفاوت برای سرمایه گذاری شناخته می شوند.

اوراق منفعت با هدف تامین مالی و سهیم نمودن سرمایه گذار در سود پروژه و یا مالکیت آنها بر مقدار مشخصی از خدمات منتشر می شوند و دارندگان اوراق به عنوان مالک خدمات یا منافع آینده از یک دارایی بادوام شناخته می شوند برای مثال این خدمات میتواند گواهی حق اقامت در هتلی معین یا حق استفاده از خدمات آموزشی دانشگاه باشد.


ضامن این اوراق نیز سازمان برنامه و بودجه می باشد که پرداخت سود در مواعد 6 ماهه را ضمانت کرده است.


دارندگان اوراق منفعت همانند دیگر اوراق معرفی شده، میتوانند اوراق خود را تا زمان سررسید نزد خود نگه داری کنند و یا قبل از تاریخ سررسید در بازار به قیمت کمتری به فروش برسانند.

قیمت و نرخ بازدهی اوراق نیز به عوامل زیادی چون اعتبار صاحبان دارایی و شرکت‌های خدماتی، قیمت اسمی منافع و خدمات، نرخ بازدهی ابزارهای مالی مشابه، زمان و مکان ارائه منافع و خدمات بستگی دارد.


همانند دیگر ابزار های معرفی شده میتوانیم در سایت فرابورس، اطلاعات اوراق منفعت های موجود در بازار همانند قیمت، تاریخ سررسید، ضامن، مواعد پرداخت سود و... را مشاهده کنیم.


نماد های افاد، اروند و ماهان که در زیرگروه صنعت اوراق منفعت دولتی قرار دارند، از اوراقی هستند که در حال حاضر در بازار موجود می باشند.

 

آخرین ویرایش در یکشنبه, 20 مهر 1399 06:55
ParsBourse

آخرین‌ها از ParsBourse

موارد مرتبط

No Internet Connection