آموزش

با آموزش های سایت ما به روز باشید

11 شهریور

در این مقاله به معرفی انواع بازار ها می پردازیم تا زمینه  فعالیت حرفه ای شما  رادر بازار های مالی فراهم کنیم .

 با ما در ادامه مطالب همراه باشید ...

بازار چیست؟

هرگاه شرایطی فراهم شود که بین خریدار و فروشنده جهت مبادله انواع دارایی ها ( فیزیکی ، نامشهود ، مالی) ارتباطی برقرار شود که ظرفیت انجام معامله را داشته باشد، بازار تشکیل شده است.

با توجه به تعریف ارائه شده، بازار میتواند یک مکان فیزیکی مشخص باشد و یا به صورت مجازی در بستر شبکه های ارتباطی ایجاد شود.
همانطور که گفتیم دو نوع دارایی مالی و یا فیزیکی در بازار ها مورد معامله قرار میگیرند . بازار ها را میتوان بر اساس نوع ابزاری که در آن ها مورد معامله قرار میگیرند به بازار های فیزیکی و مالی تقسیم بندی کرد.


بازار های فیزیکی همان بازار های معمول و متداولی هستند که میشناسیم و در آنها دارایی های فیزیکی مورد معامله قرار میگیرند همانند بازار وکیل شیراز یا بازار بزرگ تهران .

همچنین به بازار هایی که در آنها ابزار های مالی مورد داد و ستد قرار میگیرند بازار مالی گفته میشود بازار های مالی به دو شاخه اصلی بازار پول و بازار سرمایه تقسیم می شوند.

بازار پول:
شبکه ای از بانکها که تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت میکنند بازار پول را تشکیل میدهند.

در این بازار ابزارهایی ارائه می شوند که 3 ویژگی بارز دارند:

     کوتاه مدت هستند زیرا در قوانین بانکی ایران، حساب طولانی مدت تر از یک سال ایجاد نمی شود و همه حساب ها پس از گذشت یکسال از تاریخ افتتاح، سررسید می شوند. در صورت تمایل به سپرده گذاری بیشتر از یکسال نیاز است که در تاریخ سررسید اقدام به تمدید و افتتاح مجدد حساب کرد.
    دومین ویژگی ابزار های بازار پول کم ریسک بودن آنهاست زیرا احتمال ورشکستگی بانک و از بین رفتن سپرده های حساب بانکی بسیار کم است.
    نقدشوندگی بالا سومین ویژگی ابزار های بازار پول است. این نقدشوندگی بدان معناست که در هرزمان با مراجعه به بانک میتوان کل یا بخشی از سپرده را دریافت کرد.

     بازار سرمایه :
    هدف اصلی از تشکیل بازار سرمایه معاملات اوراق بهادار با سررسید بیشتر از یک سال و یا فاقد سررسید
    (نظیر سهام عادی شرکت‌ها) است .
     ابزار های بازار سرمایه محدودیت زمانی بازار پول را ندارند همچنین ابزار های بازار سرمایه تنوع بیشتری نسبت به بازار پول دارند
     که شامل اوراق مشارکت، اوراق خزانه، صکوک اجاره، سهام، اوراق سپرده کالایی و صندوق های سرمایه گذاری میشوند همچنین
    این ابزار ها را در دو خانواده اوراق بهادار با بازدهی ثابت و اوراق بهادار با بازدهی متغیر جای داد.

 

آخرین ویرایش در یکشنبه, 20 مهر 1399 05:26

نظر دادن

No Internet Connection